Danas je održana konferencija projekta „Razvijanje ekološke svijesti i društveno – odgovornog ponašanja učesnika u saobraćaju“. Koji sprovodi NVO Multimedijal Montenegro u partnerstvu sa Ministarstvom kapitalnih investicija. Projekat se bavi problemom niske ekološke svijesti građana i niskim nivoom društvene ekološke odgovornosti učesnika u saobraćaju.
Konferenciji su prisustvovali pored članova NVO MMNE i predstavnica opštine Bijelo Polje i sekreterijata za ruralni i održivi razvoj Dijana Lazarević. Poznati ekološki aktivista Milorad Mitrović i predstavnik javnog komunalnog preduzeća Enver Fetić.
„Bijelo Polje bilježi negativan rezultat, te je u prethodne dvije godine prva ili druga najzagađenija opština u Crnoj Gori. S obzirom na cijene motornih vozila koja je danas sve pristupačnija sve je više motornih vozila u našem gradu. Naš grad biva zagađen ne samo zbog sagorijevanja tokom zimske sezone, već i zbog velike frekvencije vozila. Zato mi želimo da uradimo nešto kada govorimo o tom aspektu. Dodatna motivacija za ovaj projekat bila je saobraćajno – ekološka nekultura“, rekao je Đukić.
„Trebamo za početak uticati na sugrađane da kupuju električne automobile, da više idu pješke ili čak biciklima. Takođe želimo da utičemo na to da građani prijavljuju nesavjesne vozače koji izbacuju otpad iz vozila, što je posebno atraktivno ljeti kada je turistička sezona. Više puta smo svjedočili da putari redovno prije sezone cjelokupnu trasu od ulaza u Crnu Goru do svakog primorskog grada očiste. Međutim, već posle dvadesetak dana imamo sličnu situaciju“. Dodao je Đukić i iznio statističke podatke u poslednjih par godina koliko motornih vozila ima u Bijelom Polju.
ZABRANITI ULAZAK VOZILA U CENTAR GRADA ČIJI SU MOTORI JAČINE IZNAD 2000 CM3
Kroz statističke podatke mogli smo doći do sledećih informacija: u 2020. Godini u Crnoj Gori registrovano je 257 028 motornih vozila, za 2021.godinu došli su do podataka za prva tri kvartala, a za prva tri kvartala u prethodnoj godini registrovano je 200 928 vozila. A kroz Sozinu u 2022. Godini prošlo je 120 624 vozila, a u 2021.godini bilo je 2 600 000 prolazaka kroz tunel Sozinu.
„Većina planova za kvalitet vazduha fokusira se na smanjenje nivoa azot-dioksida (NO2) i čestica prečnika 10 µm ili manje, odnosno tzv. PM10 čestice. Od 2014. do 2020. godine, nešto manje od dvije trećine svih prijavljenih prekoračenja standarda kvaliteta vazduha. Bilo je povezano sa gustim saobraćajem u urbanim centrima i blizinom glavnih puteva, uglavnom zbog emisije azotnih oksida.
Što se tiče mjera preduzetih za smanjenje emisija u okviru planova za kvalitet vazduha. Dvije trećine se fokusiralo na smanjenje emisije azotnih oksida iz sektora transporta. Dok se samo 12 odsto fokusiralo na grijanje u domaćinstvima i četiri odsto na poljoprivredni sektor. Po informacijama Agencije za zaštitu životne sredine- srednje dnevne koncentracije PM10 čestica. Tokom decembra u Bijelom Polju iznosile su 22 dana. Hemijskom analizom PM10 čestica utvrđeno je povećano prisustvo benzo(a)pirena, naročito u uzorcima iz Sjeverne zone kvaliteta vazduha koji se nalazi u katranu uglja , izduvnim gasovima automobila-posebno dizel motorima. Razvoj automobilske industrije doveo je do činjenice da je svijet danas preplavljen automobilima. Saobraćaj, a posebno drumski, zbog upotrebe fosilnih goriva odgovoran je za 25% globalnih emisija ugljik oksida.
Prosječan automobil godišnje ispušta toliko CO2 emisija koliko je i sam težak. Za jedan sat vožnje autoputem brzinom 130 km/h potroši se isto toliko kiseonika koliko jedan čovjek potroši za deset dana za disanje. Opština Bijelo Polje ulaže velike napore na zaštiti životne sredine. Naravno, to ne možemo sami bez pomoći građana. Odradili smo niz projekata na čišćenju i uređenju rijeke Lim kao i njegovih obala, postavili klupe, uredili mjesta za odmaranje, posadili određeni broj stabala, a sve u cilju ljepše i čistije životne sredine. Međutim, svijest naših građana je takva da je teško promijeniti u pogledu odlaganja otpada. Opština je obezbijedila i mjesta za ostavljanje bicikala-parking, a sve u cilju manjeg korišćenja automobila u centru grada i manjeg zagađenja vazduha“, saopštila je Danijela Lazarević.
„Što se tiče direktnog stanja na terenu, mogu reći da sam ja čovjek koji je stalno po terenu sa radnicima koji obavljaju te poslove. Koji sakupljaju otpad, te mogu reći da je stanje pored magistrale katastrofalno. Naše preduzeće, ako ne svakodnevno, onda dva do tri puta nedjeljno šaljemo radnike na svim putnim pravcima u teritoriji opštine Bijelo Polje. Pokupimo velike količine otpada, a to je rezultat bacanja kroz prozor od auta. Tokom ljetnje sezone, pored redovnih obaveza i poslova koje obavljamo u gradu, mi smo primorani i da pored malog broja radne snage odvojimo jednu grupu radnika da odrađuju taj dio posla u određenim putnim pravcima.
Ali te putne pravce i mini deponije, to je nešto nevjerovatno, jer mi danas očistimo sve. Već sjutra možemo opet istim intezitetom da radimo. Zato ovim putem apelujem na sve savjesne sugrađane da prijavljuju kada primijete da neko baca ili odlaže smeće pored puta, možete prijaviti komunalnoj policiji, opštinskim i nadležnim organima, jer smatram da nam je svima u cilju da održimo što čistiju životnu sredinu“, saopštio je Enver Fetić.
„Po mom mišljenu da bi se smanjio uticaj emisija štetnih gasova iz saobraćaja na životnu sredinu i zdravlje građana, trebalo bi razmišljati o sljedećem:
-Zabrani ulaska vozila u centar grada čiji su motori jačine iznad 2000 cm3
-Trebalo bi prestati sa daljom izgradnjom parking mjesta i garaža u centru grada
-Podizanje cijene parking u centru grada i smanjenje istih udaljim zonama, izmještanje na prihvatljive lokacije.
-Organizovanje gradskog saobraćaja i uvođenje autobusa na ekološki prihvatljiva goriva (plin, metan) ili električne pogone;
-Davnje podsticaja za taksi prevoz prelazak na čistija goriva (plin, metan) Primjer je grad Pančevo 2008 godina.
-Davanje subvencija građanima i taksi prevoznicima za nabavku vozila na električni pogon;
-Postavljanje radara za buku
-Korišćenje Kalcijum hlorida, tzv. mokri postupak, vezivanje čestica za tlo spračavanje ponovne disperzije.
-Afirmacija i podsticaji za korišćenje drugih sredstava prevoza, bicikli, trotineti i sl.“, rekao je Milorad Mitrović.