Projekat „Imam i ja prava da se krećem“ sprovodi NVO Multimedijal Montenegro (MMNE),a finansiran je od strane Ministarstva kapitalnih investicija.
Projekat „Imam i ja prava da se krećem“ bavi se povećanjem fizičke dostupnost saobraćaja i javne saobraćajne infrastukture osobama sa invaliditetom, uz informisanje i podizanje svijesti javnosti i zagovaranje za ostvarivanje prava osoba sa invaliditetom za lakše korišćenje usluga prevoza i saobraćajne infrastrukture.
Kroz projekat želimo povećati razumjevanja javnosti o preprekama sa kojima se suočavaju lica sa različitim vrstama invalidtiteta tokom svakodnevnih aktivnosti, a posebno u saobraćaju.
Projekat „Imam i ja prava da se krećem“ sprovodi NVO Multimedijal Montenegro (MMNE),a finansiran je od strane Ministarstva kapitalnih investicija.
Realizacija projekta direktno doprinosi unaprjeđenju sledećih zakona, strategija i drugih lokalnih i nacionalnih dokumenata.
1. Doprinos projekta Strategiji razvoja saobraćaja 2019-2035.
Projekat doprinosi Specifičnom cilju 3.1 Poboljšati nivo bezbjednosti na državnoj putnoj mreži. Strategija defiiše da u kontekstu ukupnog razvoja saobraćajnog sistema u Crnoj Gori jedan od prioriteta jeste poboljšanje sigurnosti i bezbjednosti u svim vidovima saobraćaja u cilju očuvanja ljudskih života i imovine.
Kroz projekat ćemo upravo doprinijeti ovom cilju Strategije jer ćemo zagovarati i ukazivati na poštovanje standarda bezbjednosti i sigurnosti, kao i primjenu mjerila koja su usaglašena sa odgovarajućim propisima a tiču se ostvarivanja bezbednosti osobama sa invaliditetom u saobraćaju.
Takođe, u Strategiji je u dijelu Ocijena tekućeg stanja i predložene mjere za smanjenje identifikovanih jazova (i.j. gaps) između tekućeg i željenog stanja, predviđen je dio za Edukaciju i to Edukaciju o prvim koracima u saobraćaju, Edukaciju o ponašanju tinejdžera u saobraćaju, Edukacija o osnovnim pricipima bezbjednosti u saobraćaju, što je direktno i povezano i tema ovog projekta, a to je edukacija i osposobljavanje mladih osoba sa invaliditetom, da budu sigurni učesnici u saobraćaju.
2. Projekat doprinosi podizanju svijesti i opšteg znanja o Zakonu o putevma. Široj zajednici biće objašnjene osnovne stavke Zakona o putevima, i to Opšte odredbe, pravni položaj, razvoj, održavanje, zaštita, upravljanje i finansiranje javnih puteva. Zatim kroz projekat će biti objašnjeno javnosti ko je nadležan za Stavka II Zakona za Upravljanje državnim putevima, Stavka III Finansiranje Javnih puteva, Stavka IV Izgradnja javnih puteva, Stavka V Zakona o putevima Održavanje javnih puteva, Stavka Va Bezbjednost javnih puteva, Stavka VI Zaštita javnih puteva, Stavka VII Nadzor, Stavka VIII Kaznene odredbe.
Objašnjavanjem građanima odredbe zakona o putevima, podići ćemo njihovu svijest o pravima i obavezama u ovoj oblasti, kao i svijest da znaju ko je odgovoran i zašta vezano za stanje i bejzbjednost na putevima Crne Gore. Time će građani moći da prepoznaju instituciju nadležnu za dobro ili loše stanje na putevima, i samim tim direktno kod te institucije zagovaraju za unapređenje identifikovanog stanja, odnosno rješavanje problema. Time će građani moći da dobiju znanje kome da podnesu zahtev ukoliko uvide situaciju na putu koja predstavlja prepreku za normalno uključivanje oosoba sa invaliditetom u saobraćaj ili generalno ogrančava njihovo kretanje.
3. Doprinos i povezanost projekta sa Zakonom o bezbjednosti saobraćaja na putevima.
Ovim projektom ćemo predstaviti građanima pravila saobraćaja na putevima, obaveze učesnika i drugih subjekata u saobraćaju, ograničenje saobraćaja, objasniti saobraćajnu signalizaciju, oznake, znake i naredbe kojih se moraju pridržavati učesnici u saobraćaju. Povezanost sa ovim Zakonom se ogleda i u objašnjavanju kroz projekat uslova koje moraju da ispunjavaju vozači za upravljanje vozilima, uslovi koje moraju da ispunjavaju vozila, posebne mjere koje se preduzimaju u saobraćaju i druga pravila i mjere kojima se obezbjeđuje bezbjednost saobraćaja na putevima. Zatim, građanima Crne Gore biće objašnjeni i osnovni postulati saobraćaja u skladu sa Zakonom o bezbjednosti saobraćaja, i to da saobraćaj podrazumijeva kretanje vozila i lica na putevima, čije se bezbjedno i nesmetano odvijanje obezbjeđuje u skladu sa Zakonom o bezbjednosti saobraćaja na putevima.
Kroz projekat ćemo raditi na podizanju svjesti ljudi da svojim ponašanjem ne ugrožavaju druge učesnike u saobraćaju, posebno osobe sa invaliditetom, u skladu sa Zakonom o bezbjednosti saobraćaja na putevima.
4. Projekat direktno doprinosi i ciljevima i mjerama prepoznatim u Strategiji za zaštitu lica sa invaliditetom od diskriminacije i promociju jednakosti, kao i Akcionim planom.
Projekat doprinosi mjeri 1.Praćenje primjene međunarodnih dokumenata i konvencija, kao i usvojenih međunarodnih standarda za zaštitu lica sa invaliditetom, preduzimanje mjera za njihovu implementaciju u pravni sistem Crne Gore i praćenje poštovanja tih dokumenata, na način da će na lokalnom nivou raditi analizu i utvrditi stepen harmonizacije i usaglašenosti lokalnih propisa i regulativa sa Zakonom o zabrani diskriminacije i Zakonom o zabrani diskriminacije lica sa invaliditetom, kao i u skladu sa Mjerom 2. Utvrđivanje stepena pristupačnosti 1. fizičkom okruženju, 2. prevoznim sredstvima, 3. informacijama i komunikacionim tehnologijama i sistemima (IKT), kao i drugim objektima i uslugama, jer će na lokalnom niovu raditi analizu dostupnosti fizičkom okruženju, prevoznim sredstvima, IKT i drugim objektima i uslugama.
Projekat će u skladu se preporukama Mjere 3. Saradnja sa lokalnom samoupravom u oblasti zaštite lica sa invaliditetom od diskriminacije i promocije jednakosti tih lica sa drugim licima – čvrsto sarađivati sa lokalnim samoupravama Bijelo Polje i Berane, na utvrđivanju činjeničnog stanja vezanog za poštovanje Zakona o diskriminaciji, kao i razradi preporuka za unapređenje položaja osoba sa invaliditetom u lokalnim samoupravama.
Projekat će u skladu sa Akcionim planom sprovesti i medijsku kampanja usmjerenu na rušenje predrasuda i stereotipa, kao i povećanje tolerancije prema licima sa invaliditetom i njihovim potrebama.
5. Povezanost projekta i doprinos ostvarivanju prioriteta definisanih u Zakonu o vazdušnom saobraćaju.
Projekat će kroz svoje aktivnosti dotaći i ovog Zakona a posebno podići svjest građana o Članu 1 i objasniti građanima osnovna načela ovog Zakona i da se njime uređuju uslovi za obavljanje vazdušnog saobraćaja u vazdušnom prostoru Crne Gore, uslovi za sigurnost i bezbjednost vazdušnog saobraćaja, upravljanje vazdušnim saobraćajem i druga pitanja od značaja za vazdušni saobraćaj.
Projekat je u vezi sa Zakonom jer će se građanima objasniti šta je Vazdušni saobraćaj iz Člana 2 ovog Zakona kao i područje primene ovog Zakona. Građanima će biti približene posebno stavke o bezbjednosti letenja, šta se sme, ne sme unositi u vazduhoplov, objasniti Stav III i šta su to Vazduhoplovi i koja su osnovna pravila letenja, kao i šta su pravila i standardi za bezbjedno i funkcionalno letenje dostupno i osobama sa invaliditetom.
6. Povezanost sa priorotitetnom oblašću i doprinos ostvarivanju priorteta predviđenih Zakonom o sigurnosti pomorske plovidbe. Ovim zakonom uređuju se uslovi za pomorske objekte, posadu i plovne objekte koji plove unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnim morem Crne Gore za sigurnost pomorske plovidbe i druga pitanja kojima se obezbjeđuje sigurnost pomorske plovidbe. Učesnicima na projektu biće objašnjeno šta je to Pomorska plovidba, pomorski i plovni objekat iz Člana 2 ovog Zakona, osnovni uslovi za bezbjednu plovidbu kao i morski saobraćaj. Takođe, kroz projekat ćemo objasniti i podići svijest o Stavu II Zakona i Sigurnosti plovidbe.